Galeria prac konkursowych „Raz na ludowo”

GALERIA PRAC ZGŁOSZONYCH DO KONKURSU „RAZ NA LUDOWO…”
GALERIE USZEREGOWANE W KOLEJNOŚCI ZGŁOSZEŃ

Galerie w rozwinięciu

Halina Grzesik – … Z samego Łowicza

Inspiracja: Folklor łowicki jest mi bliski z uwagi na Izbę Rolniczą Województwa Łódzkiego, której jestem sympatykiem i z którą współpracuję.
 
 


 
 
 

Maryla R-B – Kapela, grać!

Inspiracja: Inspiracją był plakat Festiwalu Śpiewaków i Kapel Ludowych
 
 


 
 
 

Beata Kosobudzka – Kaszubski Bukiet

Inspiracja: Inspiracją w mojej pracy była sztuka ludowa Kaszub. Wykorzystałam elementy tradycyjnych wzorów haftu kaszubskiego oraz ceramiki rodu Neclów z Chmielna.Kolorystyka pracy utrzymana jest w kolorach będących symbolem Kaszub: niebieski i granat symbolizujące błękit jezior kaszubskich, czerwony, czarny,zielony i żółty to kolory kaszubskich łąk i lasów. W bukiecie znajdziemy kwiaty z łąk i ogrodów : chabry, tulipany, róże, niezapominajki. Wzór na dzbanie inspirowany jest charakterystycznym ornamentem chmieleńskiej manufaktury.
 
 


 
 
 

Hanna Siebierwska – Taneczny Folklor

Inspiracja: Kolorystyka, trudny temat i chęć zmierzenia się z nim.
 
 


 
 
 

Anna Ryśkiewicz – Kuchnie regionalne

Inspiracja: Jedzenie! Lubię gotować i lubię jeść. Lubię tradycyjne potrawy oraz „dary natury”. I ciekawią mnie też wszystkie rodzaje rękodzieła ludowego. Niestety nie miałam tyle czasu, żeby samodzielnie utkać „pasiak” łowicki lub wyhaftować próbki wszystkich szkół haftu kaszubskiego… Ani opowiedzieć miejscową legendę o Julkach jamneńskich…
 
 


 
 
 

Joanna Szymczyk – Labirynt Joszy

Inspiracja: Uwielbiam haft krzyżykowy. Wyhaftowałam kilka obrazków, obrusów. Dużo uroku mają stroje ozdobione tą techniką. Pomyślałam, że można przenieść to na patchwork. Niby proste, ale…
 
 


 
 
 

Barbara Kreft-Piekarska – Modlitwa wędrownego grajka – praca na wystawę

Inspiracja: Bieszczady lat 70.Sierpniowe noce,ogniska,gwiazdy,banjo i gitara.Martwe wioski, samotne kapliczki, wędrowcy i ich opowieści ,śpiewy do rana i obraz peter r winkelaar The geisha’s violin III.Za osobistą zgodą artysty!!!
 
 


 
 
 

Ewa Pasińska – Folkkolor

Inspiracja: Moją inspiracją były kolory łowickie oraz wycinanki 🙂
 
 


 
 
 

Wioletta Stafińska – „ach lubelskie…”

Inspiracja: Praca inspirowana pięknymi wycinankami Pana Ignacego Dobrzyńskiego, z których jedna posłużyła mi jako motyw przewodni. Do uszycia mojego quiltu wykorzystałam naturalne płótno lniane, oraz bawełnę, tył pracy stanowi tkanina drukowana przeze mnie za pomocą wyciętego w piance stempla, zwieńczeniem całości jest haft ręczny, do kompozycji którego wykorzystałam słomę i kłosy zbóż.
 
 


 
 
 

Anna Szostak -„Pojde tam , tam pojde…”

Inspiracja: “Ludowo” dla mnie to powrot to pejzaży , smakow, zapachow znanych z wypraw w góry, z dala od betonowego miasta. To nie sielanka, nie Disneyowski plastikowy krajobraz, ale magiczny swiat różnorodnych kolorow zmieniających się w ciągu dnia, ziemi , która nosi slady wszechobecności człowieka . To przyśpiewki, jak „Pojde tam, tam pojde” – która zawsze przywodzi mi na myśl, ze może znowu pojde , bez pospiechu, bez narzuconych tras i czasu, do takiego miejsca jak na moim quilcie – inspirowanym krajobrazem zapamiętamy z dawnych wycieczek w Beskid Zywiecki, kolorystyka i stylistyka obrazow malarzy ludowych. Celowo uzylam tkanin samodzielnie farbowanych i pozwoliłam niektórym nitkom na postrzepienie i pokazanie drugiego dna – ma to być obraz chropowaty , tak ja chropowate sa tkaniny polskiej wsi, tak jak nie ujarzmiony i nie ułaskawiony krajobraz znany z wypraw w odlegle zakątki polskiej rzeczywistości.
 
 


 
 
 

Barbara Mozdyniewicz – Dziewięćsił. Magia Podhala

Inspiracja: Inspirację zaczerpnęłam z podhalańskich motywów ludowych (dziadek mojego męża był zakopiańskim rzemieślnikiem – rzeźbiarzem). Dziewięćsił jest jednym z najczęściej wykorzystywanych motywów roślinnych w góralskiej sztuce ludowej, architekturze i tradycyjnym ubiorze górali tatrzańskich. Dawniej wierzono w magiczną moc tej rośliny – ma 9 mocy dających 9 sił, które są 9 razy silniejsze niż wszystkie inne zioła. Znana też jest z faktycznych właściwości leczniczych i barometrycznych. Niegdyś zasuszona zdobiła ściany domów. „U mnie” dziewięćsił przygotowany do suszenia, leży na drewnianym stole przykrytym bawełnianą serwetą zdobioną lelujami.
 
 


 
 
 

Danuta Główczewska – Zza firanki

Inspiracja: Zainspirowała mnie wizyta w Wielkopolskim Parku Etnograficznym w Dziekanowicach, w którym widziałam firanki wykonane techniką haftu na siatce filetowej. Postanowiłam połączyć wykonaną przeze mnie firankę z patchworkowym oknem z widokiem na wiejski ogródek z malwami.
 
 


 
 
 

Marek Wróblewski – Miasto kwitnie

Inspiracja: Do uszycia tej pracy zainspirował mnie poznański ratusz oraz możliwość połączenia go z folkowym motywem.
 
 


 
 
 

Hanna Banach – Nasze azulejos

Inspiracja: Wszyscy znamy hiszpańskie i portugalskie błękitne płytki – azulejos. Postanowiłam stworzyć nasze. Rodzime. Motyw? Wycinanki kurpiowskie i opoczyńskie. Ze starych pocztówek PTTK.
 
 


 
 
 

Lucyna Czerniawska – Inspiracje łowickie

Inspiracja: Moją inspiracją były wycinanki łowickie, a w szczególności motyw kwiatu. Zawsze z przyjemnością oglądam wycinanki, lubię w nich prostotę (płaska forma), kolorystykę (wyraziste, wesołe kolory), a równocześnie w kształcie potrafią być tak różnorodne i skomplikowane, że tylko doświadczony artysta może je wykonać.
 
 


 
 
 

Barbara Pieczyńska – Drabiną do nieba

Inspiracja: Dawno,dawno temu leciałam samolotem wśród chmur i siedząc przy oknie podziwiałam obłoczki i brakowało mi tam tylko aniołków podpierających się na dłoniach……
 
 


 
 
 

Grażyna Młynarska – Kalejdoskop

Inspiracja: Przeczytałam tytuł konkursu „Raz na ludowo” i od razu wiedziałam, że wezmę w nim udział. Pierwsze myśli, jakie skojarzyły mi się z tematem, to mój region Kaszuby. Jak byłam młodsza, lubiłam haftować serwetki i malować pisanki woskiem w kaszubskie wzory. Dlatego inspiracją do wykonania tej pracy był dla mnie tradycyjny kosz z barwnymi jajami. Wykorzystując tkaniny starałam się zachować prostotę barw oscylując w gamie podstawowych kolorów haftu kaszubskiego.
 
 


 
 
 

Barbara Makowska – Miała baba koguta

Inspiracja: Inspiracją do pracy był tekst przyśpiewki ludowej „Miała baba koguta”
 
 


 
 
 

Katarzyna Bigoś – Pisanka Łowiczanka

Inspiracja: Zainspirowały mnie tkaniny i stroje ludowe, w szczególności łowickie. Lubię też wyroby sztuki ludowej, w tym pisanki w szczególności – sama piszę woskiem. Nie chciałam kopiować typowej pisanki łowickiej z wycinanką, więc postanowiłam ubrać jajo w łowickie paski.
 
 


 
 
 

Dorota Włodarczak – Każdy dudek…

Inspiracja: Inspiruje mnie przyroda, a dudek fascynuje swą urodą niczym najpiękniejsze motyle. Miałam szczęście spotkać dudka w naturze, a jest coraz rzadszym ptakiem. Dudek jest bohaterem ludowych bajek, przysłów i powiedzonek.
 
 


 
 
 

Katarzyna Małyszko – Ptaszkowie leśni

Inspiracja: Zainspirowały mnie łowickie pasiaki i drewniane ptaszki
 
 


 
 
 

Anna Sławińska – Drzewo wiadomości dobrego

Inspiracja: Quilt jest moją interpretacją dolnośląskiego haftu białego. Haft był wykonywany na cienkim białym płótnie lub batyście. Występował na kabotkach – damskich koszulkach. Zdobiono w ten sposób rodzaj żabotu przy szyi i falban przy rękawach.
Elementy haftu dolnośląskiego ułożyłam w kształt drzewa. Inspiracją była kurpiowska leluja, czyli drzewo życia
 
 


 
 
 

Mirosława Pucek – Pasiakowo

 
 


 
 
 

Barbara Kreft-Piekarska – Obertas w pikselach – tylko wystawa

Inspiracja: ruch,muzyka,tańce .Byłam niedawno gościem na góralskim weselu – stroje ludowe dominowały ! Opierałam się również na zdjęciach znajdowanych w internecie – konstrukcja postaci-stąd piksele…Kolorystyka dopasowana do krajki/lamówki która ma z 50 lat;)
 
 


 
 
 

Barbara Kreft-Piekarska – Miała baba koguta

Inspiracja: Wycieczki rowerowe za miasto.Widok wzgórz pokrytych polami po horyzont.Wspomnienie koguta, który kiedyś zaatakował mojego małego brata.Oparłam się też na mojej wcześniejszej pracy „Kurki trzy”-album w grupie PpP
 
 


 
 
 

Joanna Hołomiej – Babok spod Kolbuszowej

Inspiracja: Praca powstała na bazie porzekadła „strachy na Lachy”. Strachy na wróble (inaczej kulawce, baboki, uroki) nie były przedmiotem specjalnych zainteresowań etnografów, stanowiły zwyczajny krajobraz wiejski, który przetrwał do dzisiaj. Babok spod Kolbuszowej ma stare ubranie Lasowiaka. Gospodarz ubrałby go w znoszoną koszulę, podarty kapelusz. Dla wzmocnienia efektu przyczepiłby martwego jastrzębia…
 
 


 
 
 

Marzenna Lew – Czary Wiedźmy Korzennej

Inspiracja: Bezpośrednią inspiracją pracy, były misterne koronki artystek ludowych z Koniakowa. Jednak ostateczny designe powstał z połączenia szydełkowego folkloru Śląska Cieszyńskiego i wielowiekowej tradycji wypieku toruńskich pierników. To tutaj, w pierwszym w Polsce, Żywym Muzeum Piernika, kultywuje się wypieki zgodnie z XIV-wieczną recepturą i zachowaniem oryginalnej technologii. W ten szczególny sposób, odległe regiony Polski połączyła wspólna pasja tworzenia rzeczy pięknych, niepowtarzalnych i … smacznych. Trudno było oprzeć się pragnieniu spięcia tych pięknych tradycji w jednym świątecznym patchworku pt. „Czary Wiedźmy Korzennej”. Koronki wypikowałam na Vilene Soluvlies, pierniki powstały techniką trapunto, a „czekoladowa polewa” powstała przy użyciu flizeliny Stitch&Steam.
 
 


 
 
 

Magdalena Badura – Łowicki konik ludowy

 
 


 
 
 

Marta Barbarska – WIATRAK

Patchwork „Wiatrak” jest w nurcie symbolizmu. Wiatrak symbolizuje cykliczne zmiany na naszych ziemiach. Płynące rzeki, zmieniający się krajobraz i widok pól wraz z porami roku i wynikające z tych zmian kolory strojów ludowych. Patchwork to kolaż stylów: aplikacji, crazy, chenille, stitch & slash
 
 


 
 
 

1 thoughts on “Galeria prac konkursowych „Raz na ludowo”

Dodaj komentarz